Egyetemi zenekarként indultak. 1973 lehetett - senki nem tudja pontosan a dátumot - amikor ketten-hárman pengetni kezdtek valamelyik kollégiumi szobában, a miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemen...
...Amikor a szoba már tele lett
hallgatókkal a kollégium folyosóján folytatták, majd heti rendszerességgel az
egyetem szomszédságában lévő Boci-bárban zenéltek. Az akkori elvárásoknak
megfelelően főleg világhírű együttesek slágereit játszották. Népszerűségük hamar
felfelé ívelt: bálokba, ötórai teákra, műsoros estekre hívták őket. Nem voltak
hosszú távú terveik, mindössze az volt a céljuk, hogy az ösztöndíj mellé némi
plusz jövedelmet szerezzenek. Ráadásul ezt a hobbijukkal, a zenéléssel tehették.
Az alapító Halász József volt. Az egyetemre való bekerülése után Griff néven
alapította meg az együttest. Néhány hónap elteltével azonban úgy tűnt, hogy nem
volt szerencsés a névválasztás. Ebben az időben került a kezébe egy könyv,
melynek a címe: "EDDA-dalok". Megtetszett neki az Edda név, ez lett az új nevük.
Ekkor már 1974-et írtak.
Edda névvel az
óizlandi-germán irodalomnak két nagyfontosságú alkotását jelölik. Ezek
mitológiai és hősi énekek, mondai dalok, de van köztük drámai párbeszéd és
tanító darab is. A régebbi a verses Edda-dalok gyűjteménye, a másik az un.
ifjabb Edda, melyet Gábor Ignác fordított magyarra.
A
névválasztásból majdnem botrány lett, ugyanis a pártbizottságról "leszóltak",
hogy ezzel a névvel nem játszhatnak tovább, mivel Mussolini lányát is így
hívták. A vita úgy ért véget, hogy bemutatták az Edda-dalok c. könyvet, s ettől
kezdve minden rendben lett.
A zenekar
összetétele az alábbi volt:
Halász József
(Jozsó) - dob, zenekarvezető
Beély Katalin
(Szuti) - basszusgitár, ének
Ferenczi Zoltán
(Citrom) - szólógitár
Zsiga Zoltán
(Zsiga) - ének
A kollégium
pincéjét próbateremnek rendezték be, a felszerelés nagy részét az egyetemi KISZ
szervezet kulturális bizottságától kapták.
A megalakulást
követően számtalan tagcsere volt, melyek szinte nyomon követhetetlenek.
Hamarosan énekesváltás következett, Fodor Attila (Foci) kerül a posztra, majd
kiválásával - bevonult katonának - Pataky Attila. Nem sokkal később egy
billentyűssel bővülnek, Fancsik Zoltán személyében. Kis idő múlva Deák Ákos
váltotta Őt a billentyűknél. Bár a zenekar fellépéseit egyre többen látogatták,
és már nem csak Miskolcon, hanem megyeszerte ismerték őket, a tagok továbbra is
csak hobbijuknak tekintették a zenélést, az elsődleges cél a diploma megszerzése
volt. Ez alól Pataky Attila volt a kivétel, aki a zenekarba kerülése után
hamarosan húzóember lett a csapatban, és félbeszakadt sportpályafutása után
élethivatásának tekintette a zenélést. Az Ő bíztatására a vidéki zenekarok közül
az elsők között megszerezték az ORI-vizsgát, de még ekkor is hihetetlennek tűnt,
hogy az Edda egyszer országosan ismert zenekar lehet. A vizsgával azonban az
alapító tagok válaszút elé kerültek. A diplomához közeledve világossá vált, hogy
nem bírják már a felgyorsult tempót, számukra véget ért az Edda. 1974 őszén
Halász József elkerült Zalaegerszegre, előtte átadta Pataky Attilának a zenekar
vezetését és az Edda név tulajdonjogát.
1977-ig élénk
zenészvándorlás volt az Eddánál. A zenekar tagjai voltak ebben az időszakban
Szepcsik József (Sucu) dobos, Róna György basszusgitáros és Aranyosi György
billentyűs. Attila mellett rövid ideig egy másik énekes, Darázs István is tagja
volt a csapatnak. Miután Szepcsik Józsefről 1976 tavaszán kiderült, hogy halálos
beteg, abbahagyta a dobolást. Helyére Pataky Attila visszahívta Zalaegerszegről
Halász Józsefet, aki elfogadta a felkérést. Szepcsik József hamarosan meghalt,
ez volt az első tragédia az Edda történetében. Nemsokára Halász Józsefről is
kiderült, hogy nagyon beteg. Egy darabig még játszott betegen, aztán felállt a
dobok mögül. 1980-ban, 29 éves korában hunyt el. Az Ő tiszteletére íródott
később az "Emlékezni (egy régi jó barátra)" c. dal.
1977-ben kereste fel
Attis Slamovits Istvánt, akinek épp akkor szűnt meg előző zenekara.
Mindkettőjüknek határozott elképzelése volt, új útra lépnek, stílust váltanak, a
rock felé fordulnak. A helyi bandákból kiválogatták a célnak legmegfelelőbb
embereket, amolyan miskolci szupercsapatot hoztak létre.
II.A
bakancsos EDDA
Gyakorlatilag 1977 végére állt együtt az új összetételű
zenekar:
Pataky Attila (Attis) - ének,
zenekarvezető
Slamovits István (Slamó) - szólógitár
Csapó György (Buksi) - dob
Barta Alfonz (Talfi) - billentyű
Róna György - basszusgitár
A megindulás
éve 1978. Első fellépésük január 21-én volt Lebesbényén. Ekkor nagyjából 10
saját számuk volt, a műsor többi részét külföldi számok tették ki. Nyár végéig
Miskolc környéki bulijaik voltak. Ebben az időben járt a megyében szervező
körúton Bakacsi Béla, akinek megtetszett a zenekar és betette Őket egy
haknicsoportba, önálló 40 perces műsorral. Ő tekinthető a zenekar pesti
felfedezőjének. Segítségével jutottak el először a Dunántúlra is.
1978 nyarán
Róna György egyetemi tanulmányai miatt kilépett, helyette Zselencz László
(Zsöci) lett az új basszusgitáros. Ezzel a tagcserével tekinthetjük úgy, hogy
összeállt az ún. "bakancsos" Edda.
A Budapesttől
való távolság nagyban megnehezítette a zenekar helyzetét. A két város közötti
180 km-es táv - az ország Budapest-centrikusságának köszönhetően - valójában sok
ezer kilométernek tűnt, ha összehasonlítjuk egy fővárosi és egy vidéki zenekar
lehetőségeit. De vállalták a kockázatot, még akkor is, ha Miskolcon sokan nem
szerették őket és elfordultak tőlük. Emellett "hétköznapi" gondokkal is
küszködtek. Mivel kizárólag a zenéléssel foglalkoztak, csak ebből számíthattak
jövedelemre. Amikor ritkábban játszottak, a gázsi is kevesebb volt, ennek egy
részét pedig visszaforgatták, beadták a közösbe. A próbaterem is állandó gondot
jelentett. Mivel csak a megtűrt kategóriába tartoztak, rövid idő után
mindenhonnan kitették őket. Végül aztán úgy döntöttek, hogy Zselenczéknél egy
melléképület 4 x 3 méteres helyiségébe "költöznek", ezt nevezik ki stúdiónak.
Ide csak a legszükségesebb dolgok fértek be, szinte mozdulni sem lehetett a
helyszűke miatt. A falakat tojástartókkal és hulladék szivacsokkal "tapétázták"
ki a hangszigetelés miatt. Legfontosabb ismertetőjelük az elszántság volt.
Naponta délelőttől egészen estig próbáltak, írták a dalokat. Ezeket a próbákat a
barátok és ismerősök gyakran látogatták. Egyszer egy izzasztó próba után valaki
ilyesmit mondott: ".Ti olyan keményen dolgoztok, mint a melósok a Művekben." (A
"Művek" a város legnagyobb gyára volt, a Lenin Kohászati Művek.) Közben a
gyárból odahallatszott a műszak végét jelző duda, s ekkor elhatározták, hogy
ezentúl a nevük "EDDA művek" lesz. Ösztönösen éreztek rá arra a közegre, s ezzel
a plusz szóval mindent igazoltak. A város mindig inspirálta a zenekart: a
vasgyár, füst, melósok, komor tekintetek, nemegyszer a szegénység, mind-mind
életük velejárója volt. Amikor Attila először felvette a viharkabátot, a
bakancsot, a svájcisapkát, az overallt, arra gondolt, hogy így egy kicsit
többet megmutathat majd Miskolcból az egész országnak. Később, mikor már
ismertebbek lettek, odaírták a nevük után: "Miskolc", hogy mindenki tudja,
honnan jöttek, hová tartoznak. Ennek ellenére a város továbbra sem fogadta el
őket, a szülőváros nem ismerte fel saját értékét. Volt egy szakasza a zenekar
indulásának, amikor majdnem megfeneklettek emiatt. Szerencséjükre
Kazincbarcikáról kaptak segítséget, az ottani művelődési központ igazgatója
Hazag Mihály állt melléjük, ott kaptak hivatalos otthont és anyagi támogatást.
Ezért is tartották ezt a várost második otthonuknak.
Az első
nagyobb lépés az országos ismertség felé, hogy 1978. szeptember 9-én
Abaújdevecseren az Omega előzenekaraként léptek fel, majd ezt követően 12-én a
miskolci rádiónál elkészítették első felvételüket. Az 1979-es év vidéki
koncertsorozattal indult, de a turné során találkoztak budapestiekkel is, és
barátságok szövődtek, melyek által ötleteket, segítséget kaptak. Ekkor Attila
"beindult", valóságos "utazó őrültté" vált, hajnalonként Pestre utazott, és a
zenekar ügyeit intézte.A munka eredménnyel
járt, így következhetett az első budapesti fellépés, ami március 29-én volt a
Rock-reflektor tehetségkutató verseny keretein belül a Közgáz Klubban.A zenekar eddig még nem tapasztalt nagy sikert
aratott. Ennek is köszönhetően óriási turnéval járták az országot. Hamarosan
újra eljutottak Budapestre: a Budai Ifjúsági Parkban és a Fővárosi Művelődési
Házban is koncerteztek, ekkor még más zenekarokkal közösen (pl. Piramis). Dalaik
a fiatalokhoz szóltak, megélt, átélt dolgok ihlették őket, így hitelesek voltak,
ezért azokkal hamar népszerűek lettek a fiatalság körében. Zenéjükkel nem
céloztak meg tudatosan senkit. Amit átéltek, amit belülről éreztek arról
próbáltak írni. Ezrével érkeztek hozzájuk a rajongói levelek, melyek
legtöbbjéből szomorú sorsok rajzolódtak ki, sokan az Edda zenéjében találtak
menekvést, megnyugvást, itt leltek új otthonra, családra. Eddásnak lenni egyet
jelentett - és jelent ma is - egy életérzéssel.
1979 nyarán kockázatos akcióba kezdtek: elhatározták, hogy önálló
koncertet adnak a Budai Ifjúsági Parkban. A koncert időpontját illetően június
3-ában állapodtak meg. A főváros határában megpillantott plakát azonban romba
döntötte reményeiket: a Piramis koncertje szintén aznapra volt kitűzve a
Kisstadionban. Nagyon elkeseredtek, de nem volt mit tenni, 178 fizető néző előtt
a színpadra léptek. Mivel kitűnően játszottak, a park igazgatója újabb
szerződést ajánlott. Emellett tovább folytatódott az országos bemutatkozás.
Július 31-én Cegléden egy építőtáborban adtak koncertet, melyet a Tv is
rögzített, ez volt az első tévéfelvételük. Augusztusban három napra Berlinbe
utaztak, számukra ez jelentette az első külföldi szereplést. Ez év
szeptemberében a P. Mobil előzenekaraként léphettek fel a Budai Ifjúsági
Parkban, ahol átütő sikert arattak. Ugyanitt ősszel vették fel első
kislemezüket, ami december 22-én jelent meg, rajta az "Álom" és a "Minden sarkon
álltam már" c. számokkal. December 26-án átvették az "Év meglepetése" díjat.
Edda sikert sikerre halmozott. Szülővárosa - Miskolc - az őszi koncertjükön már
sajátjaként fogadta - befogadta - fiait. Sokan ismerték országszerte a Lenin
Kohászati Műveket, a DVTK-t, a város színházát, de most már az Eddát is ide
sorolták, a zenekar neve - hírneve - is fémjelezte a
várost.
1981. augusztus 22. Részlet az Egy nap rock című
filmből
1980 első napjaiban ajánlatot kaptak a lemezgyártól az első nagylemez
elkészítésére. 11 nap alatt vették fel, április 29-én jelent meg. Az album
néhány hónap alatt elérte a 100.000-es eladási példányszámot, így aranylemez
lett. Az év elején egy filmgyári ajánlatot is kaptak, s miután átolvasták a
forgatókönyvet, elfogadták a felkérést: az Almási Tamás által rendezett Ballagás
c. filmhez betétdalokat írtak - Kölyköd voltam, Kínoz egy ének, Néma völgy - sőt
a film koncertjelenetében láthatjuk is a zenekart. A Kölyköd voltam és a Néma
völgy c. számokkal egy kislemez is megjelent, de a zenei anyag felkerült az
1981-ben megjelent második nagylemezükre is. A legnagyobb munkálatok közepette
Barta Alfonzot behívták katonának, miniszteri engedéllyel azonban a
stúdiómunkákra kiengedték. Május 27-én a Budai Ifjúsági Park bejáratánál az
Edda-koncertre várakozó fiatalokra dőlt 2-3 méter magasból a feljáratot övező
10-15 méter széles korlát és a kövezet. Bár a korlátot nem szándékosan döntötték
le, hanem rossz állapota miatt dőlt ki, a parkot - a fiatalok kedvelt
szórakozóhelyét - bezárták. Az országos szereplés azonban tovább folytatódott.
Egy ORI meghallgatás után bulgár turné is következhetett. Az év végén a "Pop
Meccs" népszerűségi szavazásán öt díjat nyertek: az év együttese az Edda művek,
az év nagylemeze az Edda I., az év énekese Pataky Attila. Az év dalai
kategóriában pedig az "Elhagyom a várost" a második helyet, az év meglepetése
kategóriában az Edda művek a harmadik helyet szerezte meg. Mint később kiderült,
az égvilágon semmi jelentősége nincs ezeknek a
rangsoroknak.
1981 év elejére készültek el a filmzene felvételeivel illetve a második
albummal. Ez a lemez is hamar bearanyozódott, majd platina-, később gyémántlemez
lett. Közvetlenül a felvétel elkészülte után a Szovjetunióban turnéztak, melyre
különleges engedéllyel Barta Alfonz is elutazhatott. Hazaérkezésük után azonban
Talfit "visszavárta" a laktanya, de a koncerteknek folytatódnia kellett.
Elhatározták, hogy nem vesznek fel új tagot, ezért a dalokat áthangszerelték két
gitárra és dobra. Még ebben az évben eljutottak Lengyelországba, és kétszer
Csehszlovákiába. Október 3-án vették fel az első koncert-tv-műsort a KEK-en. Az
év végén a cannes-i MIDEM-re elkészítettek egy angol nyelvű kislemezt, melyre a
"Hűtlen" és a "Rossz állapot" c. dalok kerültek fel. Kevés példány készült belőle, kereskedelmi
forgalomba nem került, a fesztiválon osztogatták
reklám-anyagként.
EDDA MŰVEK-HŰTLEN 1982 KEK
1982 is rosszul indult: Csapó György gerincbántalmai, Zselencz László
sorozatos ínhüvelyproblémái miatt elhagyni kényszerült a zenekart. Új tagok
jöttek: a basszusgitáros a korábban már Eddás Róna György, a dobos Fortuna
László (Tüsi) lett. 3 hónapnyi gipsz és egy hónapnyi pihentetés után azonban
májusban Zsöci visszatért a zenekarba. Még ebben az évben elkészítették harmadik
lemezük anyagát, melyet a lemezgyár nem talált megfelelőnek a dalszövegek miatt,
ezért visszadobta azt. Ez évben jelent meg 1-2-3-Start Live címmel egy vegyes
összeállítású album, melyre a P.Box és a Karthago dalai mellett az Edda két
száma is felkerült (Micsoda komédia, Vörös tigris) Év közben az első album
platinalemez lett - ez akkoriban 250.000 db eladott példányt jelentett - így
decemberben ún. Platina-turné indult. Ezen három fúvóssal dolgoztak: Kegye
Jánossal, Kincses Györggyel és Gömöry
Zsolttal.
A
harmadik lemez elmaradása miatt nehéz helyzetbe kerültek. Abbamaradtak a
koncertsorozatok, elmaradtak a tv- és rádiófelvételek. Valahogy újra hallatni
kellett a hangjukat. Nem volt más választás, kiadtak egy lírai lemezt, melyre
főleg lassú dalokat vettek fel, s csak reménykedhettek, hogy nemsokára
készíthetnek egy nekik megfelelőbb albumot. Végül a "kihúzott" dalok csak
1988-ban jelentek meg a Pataky-Slamovits albumon, de addig is a koncerteken nagy
sikerrel játszották őket. A 3. lemez felvételei miatt az 1983-as koncertkörút
csak március végén indult el. A lemez júniusban jelent
meg.
A
stúdiómunkálatok már rossz légkörben zajlottak, 1983 év végére a zenekar
feloszlott. A feloszlással kapcsolatban többféle változat is napvilágot látott.
Az biztos, hogy nem egyetlen oka volt, több oldalról kell megvizsgálni a
folyamatot. A feszültséget megtestesítő két pólus megteremtője Attis és Slamó
volt. Abban az időben a popszakma eléggé mélypontra süllyedt, a legnépszerűbb
magyar együtteseknek is a fele megszűnt. Azt tudták, hogy változtatniuk kell, de
mindkettőjüknek eltérő elképzelése volt a folytatásról. Olyan is előfordult,
hogy öten ötfélét akartak. (Aki igazán meg szeretné érteni a zenekar
felbomlásának miértjét, annak el kell olvasnia Riskó Géza: EDDA művek - Vasrock c. könyvét.) Talfi
nyár elején disszidált, ez csak felgyorsította a bomlást. Akkor még a billentyűk
mögé hívták Gay Tamást, de abban a légkörben, olyan körülmények között már nem
sokat váratott magára, hogy kimondják: Vége, nincs tovább! Nemsokára hivatalossá
is vált, amit már mindenki tudott, és ezt megerősítvén megjelent egy plakát az
utcákon:
"Kedves Barátunk! Ezúton tudatjuk veled, hogy az EDDA
művek
- tagjainak közös
elhatározása alapján - ez év végén
megszűnik.
Ezért szeretettel meghívunk 1983. december 17-én, szombaton 19
órára
Miskolcra a
Sportcsarnokba a zenekar búcsúkoncertjére."
A
koncert elején Danyi Attila mondta be szívességből, amit senki más nem vállalt
el:
"Egyetlenegy mondatot szeretnék mondani, egy olyan mondatot, amely sajnos
többet nem hangzik el. Hölgyeim és uraim! Következik az EDDA
művek!"
A
koncertfelvétel kiadásra került Viszlát
Edda címmel, ez lett a zenekar negyedik albuma. A felvételnek azonban csak
egy részét lehetett használni, mert egy részeg kisegítő zenész "szétfújta" a
dalokat. Míg a zenekar és a közönség együtt zokogott, Kegye pl. a Kacsa-táncot
fújta. A búcsúkoncert után két nappal volt még egy koncert. Az történt ugyanis,
hogy szervezési hiba miatt még egy koncertet lekötöttek jó előre a búcsú utáni
időpontra. Ez egy igazi keserű hangulatú koncert volt, ráadásul hazafelé menet
autójukkal belefordultak az árokba.
A
búcsúkoncertről Almási Tamás tévériportot készített. Azzal az ürüggyel
jelentkezett, hogy emléket állít a feloszló Eddának. Végül addig-addig
ügyeskedett, míg a riportalanyok szájából összeollózhatott egy jól eladható
botrányanyagot. Az anyag megjelenését sokáig húzták-halasztották, Attila
többször tiltakozott, jogi útra is került az ügy, de mégis adásba került.
Hatására sokan elfordultak Attilától, csak néhány igaz barát és a felesége
tartották benne a lelket. Azóta már tudjuk, hogy a búcsúkoncerttel csak az EDDA
művek miskolci története ért véget.
III. Az újjáalakult EDDA
Amikor a tagok
kimondták a zenekar megszűnését, úgy fogták fel: ha vége, hát vége! Ebbe azonban
Attila saját konoksága, "szívóssága", egész életre szóló elszántsága nem
nyugodott bele. Nincs tovább? De igen! Legyen az Edda főnix! A mitológia madara,
mely elégette magát, és hamvaiból újjászületett. Azonban az Eddának még a
hamvait is annyira meggyalázták, hogy szinte alig maradt valami az
újjászületéshez. A feloszlott Edda három nagylemezt hagyott maga után, valamint
a búcsúkoncert felvételét. És az Edda-tábort! Erre lehetne építeni, de az elmúlt
évek nagyon magasra rakták a mércét. Attila tudta, hogy időre van szükség az
újrakezdéshez. Nem elég jó zenészeket találni, nem elég azoknak összeszokni,
hanem meg kell tanulniuk az Edda-tábor nyelvén zenélni. De ki vállalná a
pénztelen próbamunkát? A nyugati világban erre egy menedzser lenne a megoldás,
aki fedezné ezeknek a hónapoknak a költségeit, és kockáztatná a befektetést.
Nyugaton. Ez jó tippnek bizonyult. Tudvalévő volt, hogy különösen a skandináv
országok bárjaiban, éttermeiben, kocsmáiban keresettek a magyar zenekarok. A
régi Eddából Fortuna Laci maradt Attila mellett.Úgy gondolták, hogy éjszaka melóznak majd - elég jó gázsiért -
szabadidejükben pedig készülhetnek az itthoni újrakezdésre. Attila régi jó
ismerőse, Csomós Péter - aki már több évig játszott kint - intézett szerződést.
Norvégiába kerültek. Előtte itthon még próbáltak egy darabig, kint 1984. május
1-én kezdtek. Csomós Péter basszusozott, Bige István billentyűzött, és Csillag
Endre volt a szólógitáros. Szükség volt egy énekesnőre is, Balázs Ágnest vitték.
A követelmények nagyok voltak, igazi show-t kellett nyújtani, de Ők a legjobb
tudásuknak megfelelően tették a dolgukat. Csak úgy tudtak talpon maradni az első
két hónapban, ha éjjel játszottak, nappal pedig tanulták a nekik idegen, újabb
és újabb számokat, a közönség igényeinek megfelelően. Ezek után - mikor már kész
volt a kinti műsor - a nappalok felszabadultak, gondolni és készülni lehetett az
itthoni újrakezdésre. Ebben Tüsi és Bige István voltak Attila segítségére, sorra
készültek az új nóták: komplett számok, billentyűs alapok és megzenésítésre váró
szövegek.
Bár kaptak
újabb ajánlatokat, november elején a szerződés lejártával visszajöttek
Magyarországra. Ebben az időben került adásba az a bizonyos botrányfilm, melynek
hatására nemcsak rajongók, hanem sok zenész is elfordult Attilától. Olyanok is,
akikkel közös terveik voltak. Szerencsére akadtak barátok, akik bíztatták: Ne
add fel! Így az első kábulat után rájött, hogy valóban csak egyetlen válasz
lehet azoknak, akik le akarják rombolni az Edda mítoszát: újra beindulni!
Először csak ketten Tüsivel kezdték a munkát. Csomóssal nem voltak közös
terveik, Bige néhány hét múlva disszidált, Csillag Endrére nem lehetett
számítani szétszórtsága miatt. Tüsi és Attila elhatározták, hogy addig minden
bulin vendégzenészekkel játszanak, amíg meg nem találják minden posztra a
legmegfelelőbb társat. A tagok folyamatos cserélődése miatt 1987 végéig nagyon
sokszor változott a zenekar felállása. Legelőször billentyűsökkel próbálkoztak,
mígnem rátaláltak Gömöry Zsoltra, Ő azonban nem vállalta azonnal. A
basszusgitáros Mirkovics Gábor lett, már csak a szólógitáros hiányzott.
Próbálkoztak Mohai Tamással, Szénich Jánossal, Gellért Tiborral. Egy időben az
igazi szólógitáros hiányát úgy próbálták áthidalni, hogy Gömöry mellé
beállítottak egy másik billentyűst, Béres Ferencet. Tátrai Tibor is játszott
kisegítőként a zenekarban, jóindulatú segítsége nagyot dobott az induláson, de
nem vállalta az állandó munkát. Aztán újra megjelent a képben Csillag Endre, aki
időközben rengeteget változtatott az életén, és szeretett volna újra egy rendes
bandában játszani.
Az Edda új
élete 1985. április 14-én Szegeden kezdődött. Az volt az első koncert. A régi
dalok mellett az újak is megszólaltak. A zenészeknek nem volt okuk az
aggodalomra, a régi tábor tagjai mámoros boldogsággal fogadták Őket. Két hónapig
turnéztak vidéken, majd következett június 7-e, a Budapest Sportcsarnok, ahol
élő lemezfelvétel is készült. Ezen a koncerten hangzott el Attila szájából a
következő mondat:
"Alázatosan jelentem, az EDDA művek
a mai naptól holtbiztos, hogy él!"
Ez az album -
ami a Koncert 1985. címet kapta -
lett az Edda ötödik nagylemeze, mely fél év alatt bearanyozódott. Ezen a bulin
még vendégzenészekkel léptek színpadra. Jó néhány ráadás-szám után engedte csak
az öltözőbe a közönség a zenekart, ahol szakmabeliek gratuláltak a zenészeknek.
Köztük volt Slamó is, aki kezet nyújtott Attilának.
1985 nyarán egy
újabb probléma merült fel: Tüsi súlyosan megbetegedett, és abbahagyta a
zenélést. Talán az eset súlyosságának köszönhetően - kilyukadt az egyik tüdeje -
akkoriban többen halálhírét terjesztették, de ez nem volt igaz, a mai napig él.
A dobok mögött ekkor kipróbálták Hirleman Bertalant majd Raus
Ferencet.
1986. májusában
Rockmajális elnevezésű turnéval járták az országot, a Bikini és a
Tátrai-Török-tandem közreműködésével.
1986-ban
elkészítettek egy stúdióalbumot nyolc vadonatúj dallal: ez volt az EDDA művek 6. A doboknál ekkor Papp
Tamás működött közre, de nemsokára magukhoz csábították Donászy Tibort. Ezzel
stabilizálódni látszott a felállás:
Pataky Attila (Attis) - ének
Mirkovics Gábor (Zserbó) - basszusgitár
Gömöry Zsolt (Göme) - billentyűs
hangszerek
Csillag Endre (Csuka) - szólógitár
Donászy Tibor (Tipcsi) - dob
Attila volt az
akkori pesti Edda egyetlen miskolci tagja. Illetve mégsem: ott volt mellettük
Felvinczy Attila, aki 1985 tavaszától - otthagyva miskolci népművelő állását - a
zenekar mellett a menedzseri feladatokat látta el. Már a 80-as évek elején
szervezett olyan fesztiválokat, melyeken az Edda is fellépett. A búcsúkoncert is
az Ő szervezésében zajlott.
A főnix azonban
500 nap alatt újjászülte magát! Az éneke a régi - a hangja maibb. Akik imádták,
ettől csak jobban imádják. És jöttek hozzájuk, születtek új
hívek.
Kisebb-nagyobb
megszakításokkal folyamatosan koncerteztek, járták az országot. Felléptek az MTK
Stadionban Rod Stewart koncertje előtt, majd a Budapest Sportcsarnokban a Deep
Purple előzenekaraként, három egymást követő napon. "Börtönben az Edda" - adták
hírül a korabeli újságok: érdekes epizód a zenekar történetében, hogy játszottak
(játszhattak) a márianosztrai börtönben, néhányszáz elítéltnek (Börtönrock).
Rövid jugoszláv, majd svájci turnéra is adódott lehetőségük. Szeptemberben újabb
szenzációs koncertjük volt, mégpedig Miskolcon, a Vasgyár - a Lenin Kohászati
Művek - acélszerkezeti csarnokában (Vasrock).
Az 1986-os év
zenekarának az Eddát választották, és átvehették a Magyar Rádió EMERTON
díját is. Ez a formáció azonban csak egy kislemezt - az un. 7. előzetest -
tudott kiadni. Ami véglegesnek tűnt Donászy belépésekor, az 1988-ra
megváltozott, a zenekar ismét átalakult. Csuka helyét Alapi István, Zserbóét
Pethő Gábor vette át. A két fiatal zenészre - akik a Moho Sapiens tagjai voltak
akkor - egy tehetségkutató versenyen figyelt fel a zenekar. A szólógitáros
poszton úgy történt a csere - miközben zajlott a turné -, hogy a koncertek első
felében Csuka játszott, majd a második felében Alapi pengette a húrokat. Ez a
formáció 1991-ig állt fenn:
Pataky Attila (Attis) - ének
Gömöry Zsolt (Göme) - billentyűs
hangszerek
Donászy Tibor (Tipcsi) - dob
Alapi István (Steve) - szólógitár
Pethő Gábor (Gabcsi) - basszusgitár
Az 1988-as év
egy másik poszton is változást hozott. Ekkor került az Edda csapatába egy új
menedzser, Molnár Csaba. A mai napig Ő intézi a zenekar koncert-ügyeit. Első
megjelent albumuk a Változó idők
(1988). Az ezen szereplő dalok egy részét még Csukáékkal játszotta a zenekar, de
a nagylemezre már ez a formáció játszotta fel. Ezzel a felállással jelent meg a
Szaga van! (1989) és a Győzni fogunk! (1990) lemez. 1990.
június 1-én a Kisstadionban egy fergeteges születésnapi koncerttel
ünnepelték meg a zenekar fennállásának 10. jubileumát. Ebben az évben jelent meg
egy válogatásalbum, Best of EDDA
'80-'90 címmel. Az Ő közreműködésükkel készült el a Pataky-Slamovits album is még 1988
őszén. Ez az az album, melyre az 1982-ben tervezett 3. lemezről lehúzott dalok
kerültek fel, néhány számmal kiegészülve.
1991-ben jelent
meg a Szélvihar című lemez. A lemez
stúdiómunkálatai és a megjelenés között azonban újabb változás történt a
zenekarban, méghozzá mindkét gitáros poszton. Ugyanis Alapi István és Pethő
Gábor is kilépett a csapatból, Kanadába mentek zenélni. A szólógitáros posztra a
Pokolgépből elcsábított Kun Péter került ez év áprilisában. A basszusgitáros
Kicska László lett, Ő májusban csatlakozott a
zenekarhoz.
Pataky Attila (Attis) - ének
Gömöry Zsolt (Göme) - billentyűs
hangszerek
Donászy Tibor (Tipcsi) - dob
Kun Péter (Kunos) - szólógitár
Kicska László (Kicsi) - basszusgitár
Még ebben az
évben megjelent a 13-as lemez a Szellemvilág, illetve kiadnak egy dupla
albumot Az Edda két arca
címmel. Az egyik lemezen lírai dalok találhatók, a másik egy
koncertfelvételekből összeállított anyag. Egy évvel később megjelenik az Elveszett illúziók, az Edda 15.
albuma.
1992 júniusában
három hetet töltött a zenekar az Amerikai Egyesült Államokban. Koncerteztek,
valamint felvételeket készítettek az "Ég a házunk" című dal angol nyelvű
verziójának videoklippjéhez.
1991-től
kezdődően, nyaranta rajongók ezrei utaztak a Velencei-tóhoz, hogy néhány
felejthetetlen napot töltsenek kedvenceikkel, a zenekar tagjaival. Az agárdi
Pop-strand szervezésében évente megrendezésre került - általában július elején -
az Eddások Országos Találkozója, közismertebb nevén az Edda-tábor. Volt olyan
év, hogy a létszám megközelítette az ötezret. Ezen a hosszúra nyújtott hétvégén
a tábor főszervezője - Turbók János (Turbina) - és csapata változatos
programokkal várta a táborozókat, melyeken a zenekar tagjai is részt vettek.
Hatalmas fürdőzések, labdajátékok többféle változata, játékos programok,
beszélgetések, közös nótázás az esti tábortűznél, szépségversenyek, és persze az
elmaradhatatlan koncert csábította a rajongók ezreit. Olyan is volt, hogy egymás
után két este is színpadra lépett a zenekar, mindkét alkalommal más-más
műsorral. Azok a csodálatos napok felejthetetlen élményt nyújtottak mindenkinek,
az Edda-táborok a Velencei-tónál semmihez sem fogható összetartozást
jelentettek. A táborlakók szerint "az agárdi Pop-Strandon "csak" a kaja, a
szúnyog, a nő, a zene, a hangulat és az Edda-tábor a
legjobb."
Az 1993-as
Edda-tábor kezdeti kitűnő hangulatát azonban tragédia árnyékolta be. Ekkor
szenvedett halálos motorbalesetet Kun Péter. A rajongók legnagyobb kedvence
volt, a zenekarba kerülése után hamar megszerette és szívébe zárta a közönség.
Imádta a motorokat, a zenélés mellett a motorozás volt a lételeme. Július 10-én
hajnalban kiment "levegőzni" - felpattant speedmotorjára, egy Yamahára - de
többet már nem tért vissza. Velence és Velencefürdő között a 70-es főút 47-es
kilométerkövénél Kunos súlyos balesetet szenvedett. Úgy látszik, hogy nagyon
kellett odaát egy mosolygós, tiszta szívű gitáros, mint amilyen Ő volt. A
mindössze 25 éves rockzenész a helyszínen belehalt sérüléseibe. A tábor
szervezői és a zenekar tagjai reggel - pszichológusok tanácsára - még csak a
baleset tényét közölték a háromezer táborozóval, és azt, hogy az esti koncert
elmarad. Nem akarták a halálhírrel "sokkolni" a táborlakókat. Attila arra kérte
a rajongókat, hogy próbálják Eddáshoz méltóan erős szívvel viselni ezt a
csapást, és imádkozzanak Kunosért. Mivel nem lehetett tovább húzni a dolgot,
azokkal, akik a táborban maradtak, este közölték, hogy valójában mi történt, a
többiek a másnapi hírekből értesülhettek a tragédiáról. Néhány nappal később
rajongók ezrei vettek Tőle végső búcsút a százhalombattai katolikus temetőben. A
baleset helyszíne még ma is a rajongók zarándokhelye. A főút mellett áll egy
fából készült emlékmű, valamint egy hatalmas kőkereszt, belevésve egy gitár, s a
szomorú felirat:
K
u nP é t e
r
1967 - 1993
A haláleset a
zenekart is nagyon megviselte. Újra felmerült a feloszlás gondolata, de végül is
- többek között rajongói levelek százainak hatására - nem oszlott fel az Edda.
Steve akkor már itthon volt, visszakerült a csapatba, és július végén Kecskéden
újra színpadra állhattak. Az elmúlt hetek bizonytalansága után akkor
lélegezhettek fel igazán a rajongók, amikor Attila szájából újra elhangzott az a
mondat, ami az 1985-ös BS koncerten:
"A mai naptól az Edda művek
holtbiztos, hogy él!"
Kiadtak egy
unplugged albumot, melyet Peti halála előtt nem sokkal vettek fel az MTV egyik
stúdiójában. A lemezre felkerült az Ő emlékére írt Lelkünkből című dal, ez lett az album
címe is. A dalhoz videoklipp készült, melynek készítésénél felhasználták az
USA-ban forgatott felvételeket.
1994-ben megjelent
egy Karaoke Edda válogatás, majd a Sziklaszív című albumuk, mely két és fél
hét alatt aranylemez lett. 1995. április 29-én, az első nagylemez kiadásának 15.
évfordulóján nagyszabású születésnapi koncertet adtak a Budapest
Sportcsarnokban. A koncerten Slamó és Zsöci mellett vendégzenészek (fúvósok,
ütősök, gitár) és vokalisták is közreműködtek. Ez az anyag dupla
koncertalbumként jelent meg 15.
Születésnap címmel. Ugyanebben az évben kiadták az Edda Blues című válogatásalbumot. A
zenekar dalaiból feldolgozások is születtek, hazai zenészek előadásában. 1996
nyarán jelent meg az Elvarázsolt Edda dalok című album, melyen többek között
Demjén Ferenc, Somló Tamás, Keresztes Ildikó, Mester Tamás, Gerendás Péter is
énekel. Ezen a lemezen hallható az "Örökre fennmaradsz" című Wolf-Gömöry-Pataky
szerzemény, mely az atlantai magyar olimpiai csapat tiszteletére
íródott.
IV.A jelenlegi EDDA
1996-ban Donászy Tibor kilépésével a dobok mögé Hetényi Zoltán
került. Tipcsi az elmúlt néhány évben már többször ki akart lépni a zenekarból,
de valahogy mindig sikerült rábeszélni még egy évre. Tudták, hogy ezt a
végtelenségig nem lehet húzni, ezért már előre kiválasztották utódját, aki be
tudta gyakorolni a számokat. Aztán mikor már nem lehetett maradásra bírni, a
turné közben sikerült zökkenőmentesen dobost váltani. Az első koncert Zolival
május 22-én volt. A mai napig ez a formáció alkotja a zenekart. Ez az a
felállás, ami az EDDA művek történetében a leghosszabb ideje, immáron 9 éve
együtt zenél:
Pataky Attila (Attis)
- ének
Gömöry Zsolt (Göme) -
billentyűs hangszerek
Kicska László (Kicsi)
- basszusgitár
Alapi István (Steve) -
szólógitár
Hetényi Zoltán
(Zolika) - dob
1997. májusában jelent meg stúdióalbumuk EDDA művek 20. címmel. Még ebben az
évben látott napvilágot egy újabb lírai válogatás, a Lírák-II. 1998-ban jelenik meg a zenekar
első - mindezidáig egyetlen - angol nyelvű nagylemeze, mely a Fire & Rain címet kapta. Az album
társproducere, a dalok szövegeit angol nyelvre átíró Jeffrey Leone volt. Egy
válogatásalbum is került a boltokba ebben az évben A Legjobbak 1988-1998 címmel. Nekem nem kell más címet kapta az
1999-ben megjelent album, ami stílusát tekintve egészen lírikusnak mondható,
hiányoznak róla a pörgős-rockos számok. A rajongók körében a mai napig vita
tárgya az album megítélése.
Az
ezredforduló környékén kisebb mélypont következett a zenekar történetében.
Ritkultak a fellépések, alig hívták Őket, szinte kizárólag csak az évente
visszatérő helyszínekre (pl. Agárd, Csesznek). Talán az lehetett az indok, hogy
igazából a média abban az időszakban kezdett orientálódni az "egydalos
sztárocskák" felé. Nem számított hírnek egy Edda-koncert. A rocksajtónak nem
elég rockos, a popsajtónak nem elég dallamos a zene, a bulvárlapok pedig
kizárólag Attila magánéletét taglalták. 2000-ben még megrendezésre került a
tizedik Edda-tábor Agárdon, azóta azonban csak tervek vannak, a megvalósításig
egyik sem jutott el.
2000 februárjára volt betervezve a 20. születésnapi koncert, a helyszín a
Budapest Sportcsarnok lett volna. A létesítmény azonban az előző év decemberében
teljesen leégett, így változtatni kellett. Az új helyszín a Kisstadion, az új
időpont pedig április 29-e lett, így a zenekar a 20. születésnapját napra
pontosan az első lemez megjelenésének 20. évfordulóján ünnepelte. Az itt
összegyűlt több ezres rajongótábor négy órán keresztül élvezhette kedvencei
fantasztikus játékát. Az évforduló alkalmából összeállt a régi csapat: Slamó,
Zsöci, Buksi, Talfi, de színpadra lépett Darázs István, Csuka és Tipcsi is. A
televízió rögzítette a koncertet, később adásba is
került.
A
2001-es év nagy tempóváltást hozott a zenekar életében. Május 5-én
Beindulás-2001 címmel koncertet adtak a Petőfi Csarnokban, majd végigturnézták a
nyarat. Azóta szinte alig van megállás, évente 50-70 koncertet is adnak.
Eljutnak a Felvidékre, de járnak Erdélyben és a Délvidéken is. Talán ennek a
"nagy hajtásnak" is betudható, hogy négy évet kellett várniuk a rajongóknak egy
újabb albumra. 2003. június 6-án a Petőfi Csarnok szabadtéri színpadán mutatták
be az aznap megjelent Örökség című,
26. albumukat. A fogadtatása kitűnő volt, azóta is nagy sikerrel játsszák a
koncerteken az album "legütősebb" számait. 2004-ben 81 koncerttel örvendeztették
meg a rajongótábort.
2005-ben
kijött a 27-ik EDDA album Isten az Úton címmel amely hangzásvilágát tekintve
visszatér az 1993-ashoz.Kemény dögös album sok lírai számmal megspékelve. Steve
gitárjátéka a régi EDDA időket idézi.
Fennállása alatt az EDDA művek zenekarnak 26 nagylemeze jelent meg. Mind
a 26 aranylemez lett, 4 albumért átvehették a platina-, 2 albumért a
gyémántlemezt is. Összesen több mint ötmillió lemezt adtak el Európában.
Számtalan videoklippet is készítettek.
A
zenekar történetében többféle időszámítás létezik. Az egyik az ős-Edda
megalakulásától - 1974-től - számított, eszerint tavaly volt az EDDA művek
megalakulásának 30. évfordulója. Van egy másik időpont, az 1978-as év, amikor a
Pataky-Slamó-Talfi-Buksi-féle Edda beindult. A 80-as évek vége felé azonban úgy
döntöttek, hogy azt veszik figyelembe, mikor jelent meg az első album. Tehát az
első nagylemez megjelenésének napjától - 1980. április 29-től - kezdődik a
zenekari időszámítás, eszerint ünneplik a különféle jubileumokat, évfordulókat.
Így 2005-ben fennállásának negyedszázados évfordulóját ünnepelheti az EDDA
művek.
2006-ban megjelent az Isten az Úton című albumuk amely hangzását
tekintve az 1993-as 1996-os EDDA lemezekhez hasonlítható.
Az
EDDA művek történetét összeállította: andreas, 2005. márciusában, az
alábbi könyvek alapján: Riskó Géza: EDDA művek - Miskolc
(Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat -1984) Riskó Géza: EDDA
művek - Vasrock (magánkiadás - 1987) Antunovits Ildikó: Örökre
velünk maradsz! (magánkiadás - 1995) Kiegészítő információk: Ildián, Roland,
Öreg Rocker (edda.hu/fórum)