1999.
Nem sokszor fordult elő, hogy Michael Schumachert a vízhordó szerepében láthattuk, azonban 1999-ben nem ő volt az első számú versenyző a Ferrarinál. Az ok egyszerű: Silverstone-ban balesetet szenvedett, ami miatt pihenőre kényszerült.
1999-ben ismert volt a recept, kezdjünk mindent elölről. A teszteken a McLaren egyetlen ellenfele saját maga volt. Az első versenyen verhetetlen tempóban süvített elöl a két ezüstnyíl, miközben Irvine küzdött Frentzennel mögöttük (Schumachert a felvezető körbeni indulásképtelensége miatt az utolsó helyre sorolták). A safety car többszöri berendelése nyomán Schumacher már a 4. helyen volt, de ez a verseny nagyon balszerencsés volt számára, kapott egy defektet, végigment de nem jutott pontokhoz, miközben Irvine kitartott az élen Frentzen előtt és megnyerte első futamát. Az ellentábor őrjöngött a gyönyörtől, Schumi utolsóként ért célba, körhátránnyal. Azt érdemes lett volna megfigyelniük, hogy ki futotta a leggyorsabb köröket Melbourne-ben. De hát, mint tudjuk, az ember néha csak azt hajlandó észrevenni, ami őt igazolja.
Irvine máris lelkendezni kezdett, mert a szerződés szerint amelyiküknek több pontja van 4 futam után, a továbbiakra az lesz a csapat első számú pilótája. Ez a lehetőség kissé fejébe szállt Irvine-nak, aki kijelentette: "Jó lenne, ha Schumacher kiesne Brazíliában, mert akkor már én lehetnék az első számú". Nem hiszem, hogy jól esett ez Schumachernek, de nincs idő tépelődni, indul a verseny. Barrichello remekül futott, Schumacher körökön át vezetetett, de az elején még váltóhiba miatt egyet botló Hakkinen jött ki győztesen a kerékcserékből. Irvine csak az 5. helyre tudott befutni, maradt 6 pont előnye Schumacherrel szemben. San Marinóban dőlhet el, ki lesz az első számú...
Hakkinen hibázott Imolában, Schumacher pedig lenyelte a hezitáló Coulthardot, és behozta győztesként a Ferrarit, ezzel mindjárt a tabella élére állt 16 pontjával. Irvine széthajtotta a kocsiját, pedig biztos harmadik lehetett volna. Így helyreállt a rend a csapatban, a gyorsabb és tehetségesebb pilóta lett a hivatalos első számú versenyző. Az ajándékozás öröme meghatja Schumachert, könnybe lábadt szemmel hallgatja a himnuszt. Utoljára 1983-ban nyert a Ferrari Imolában. Tizenhat éve!
Coulthard elmondta, hogy félt, mert a szurkolók meg akarták lincselni a tavalyi ütközés miatt, és maga Schumacher csillapította le a rajongókat, amiért köszönetet mondott neki.
Spanyolországban gyenge rajt után Villeneuve-öt sem tudta visszaelőzni, 1'27-es köröket futott, aztán amikor kiment cserélni, valami megváltozott: 1'25-ös köröket produkált, köztük a verseny leggyorsabb körét, majd a következő tankolás után újra csak 1'27-es köröket futott. Ez felszínre hozott egy új gyanút, a régi nótát, miszerint a Ferrari csal - most - az üzemanyag összetételénél...
|
Ezt igen nehéz volna kivitelezni, hiszen a töltőtartályokat leplombálják, és az ellenőrök bármikor vehetnek mintát ezekből, még verseny közben is!
Schumacherről még mindig nehezen hiszik el, hogy mennyire ki tudja aknázni magából a rejtett tartalékokat. Inkább azt terjesztik róla, hogy egészen biztosan csal, és csak azért olyan gyors. A legszívesebben azt tenném ezekkel a tamáskodókkal, hogy elvinném őket egy tesztre, és beültetném őket Schumacher Ferrarijába azzal a szöveggel: na tehát ennyit ment Badoer tegnap, mérem az idődet pajti, te meg csalj ahogy csak bírsz! Amit Lauda annak idején mondott, szinte mindenki félreérti, jobb Schumacher 1 másodperccel bárkinél a mai mezőnyben, de nem mindenkoron. Ha nagyon muszáj, akkor ki tudja hozni magából azt a bizonyos másodpercet. Miközben a többiek kezdenek elfáradni, ő még felerősödik a verseny derekán. Az elején mindenki lelkes és kemény tud lenni, de a későbbiekben már nem bírják a terhelést úgy, mint Schumacher. Arról van szó, hogy kifáradnak az izmok, és csökken az összpontosítás. Arról van szó, hogy ez az ember nem egyszerűen csak tehetséges és gyorsabb kezű-lábú gépész, mint kortársai, hanem mentálisan és fizikálisan arra született, hogy rekordokat állítson fel. Aki ütőképes autót tud alá tenni, az jelképesen hátradőlhet a karosszékben, a többit rábízhatja Schumacher adottságaira. Jobban, mint bárki másra a mai mezőnyben. Lelkes önfejlesztő típus, és halad a korral. Remekül megtanult angolul, olaszul, és a többiek szakzsargonbeli motyogása helyett ő kifogástalanul beszél. Mindezek mellett belül megmaradt kerpeninek, nem hajlandó egy fillérrel sem többet adni a lekvárért, mint amennyibe az a sarki boltban kerül. A lekvársztorira felfigyelt egy multinaconális lekvárgyár, elkészítették vele Dél-Amerikában a reklámfilmet, cserébe minden mennyiségben kaphatja szeretett lekvárját.
Monaco csodálatos versenyt hozott. Már az időmérésen ő volt a legesélyesebb. Amikor belengették a sárga zászlót Schumacher lassított és kiment a boxba, Hakkinen viszont teljes gázzal hajtott, és így szerezte meg az első rajtkockát. Furcsa volt, hogy a finn csak menetközben felemelte a kezét, és ezzel ki volt váltva a szabálytalanság. A második helyre szorított Ferrari pilóta vasárnap már a rajtnál búcsút intett a finnek, meg is jelent a karikatúra, ahogy Schumacher az első kanyarban átveszi a vezetést, és átszól Mikának: "Mégis te vesztettél!" Irvine 2. helye megerősítette a Ferrari tabellaelsőségét.
A kanadai verseny meghatározó nap lehetett volna Schumacher és a Ferrari kapcsolatában. Vezette a tabellát, megszerezte a pole-pozíciót, és elöl autózott, ezzel egyszer s mindenkorra papírformailag is átvehette volna a domináns szerepét. De sajnos elrontotta a célkanyar sikánját, és hiába korrigált, falhoz csúszott a Ferrari. Ez nagy hiba volt Schumachertől, ami szokatlan. Így Hakkinen győzött, és az előny odalett. Egyébként annál az ominózus falnál két másik világbajnok, Villeneuve és Hill is szintén a falra kente kocsiját.
Franciaországban az edzésen és a versenyen esett az eső. Schumacher néhány kör alatt felment az első helyre, stabil előnyt épített ki, majd kiment tankolni, és már csak várnia kellett, hogy a többiek is kimenjenek, és újra élre kerüljön. Csakhogy teljesen váratlanul kicsúszott a pályáról, és megrongálódott a hűtője, ami miatt csak csökkentett sebességgel tudott haladni. Itt is egy győzelem ment fuccsba, akárcsak Montrealban. Michael elmondta, hogy ezúttal nem látott ki a sisakjából a szokott módon. A futam legvégén az ötödik helyen ment Schumi, és Irvine már előzési távolságban volt mögötte, amikor jelezték a depóból, hogy Eddie maradj Michael mögött. Az Irvine-tól megtagadott előzésnek, és az általa szerezhető plusz 1 pontnak később lesz jelentősége, de ki láthatta előre a következő verseny eseményeit? Ki gondolta volna ekkor, hogy pár nap múlva Eddie Irvine lesz a Ferrari első számú pilótája?
Ezután jött Silverstone, ahol az indítást követően a 2.-4. kanyar között végig Irvine visszaelőzésén fáradozott, amikor lefutott a pályáról és nyílegyenesen a gumifalba csapódott. A csontok reccsenésével elszálltak a világbajnoki remények... A videofelvételen látszik, hogy padlóféket nyomott, és hiába tekerte a kormányt a kanyar ívére, az első kerekei nem fordultak el. Esélye sem volt bevenni a kanyart. Az autóban azért sérült meg, mert (ellentmondásos módon) pont a kirakott gumik közé fúródott a Ferrari. Egy pillanat alatt beszorult a kocsi eleje, a kocsi test még fordult volna tovább, megfeszült az egész, ennek hatására tört el a cockpit orra, hajszálpontosan úgy, mint Olivier Panis esetében (1997 Kanada). Az osztrák verseny előtt Irvine elkezdte a maga választási beszédét, mint első számú Ferrari pilóta. A brit sajtó címlapon üzente neki: Kevesebb duma Eddie, és több gáz!
Malajziában tért vissza Schumi. Hat futamot kihagyott. A sajtó kikezdte volna, ha nem száll versenybe (az nem számított nekik, hogy fájó lábbal is tesztelt közben, hogy ütőképesebb kocsit rakhassanak Eddie feneke alá). Távollétében a Ferrari pontelőnye elfogyott, és Irvine sem volt annyira magabiztos. De már itt volt a sportág egyik legjobbja, eljött, hogy az ő rendelkezésére álljon. Meglepő, de végül is érthető, hogy egy olyan kvalitású embert, mint ő, vízhordó szerepkörre lehetett kényszeríteni. Most segítenie kellett Irvine-t, hogy megnyerje a vb-címet. Ez az eset is mutatja, hogy nem mindenáron, nem mindenek fölött ő körülötte forog az egész csapat. A Ferrarinál a csapat a legelső. Ha a csapatérdek megkívánja, akkor bizony Schumi maga elé engedi Irvine-t a pályán. Az, hogy erre elég ritkán kerül sor, arról Schumi kezdeti és kiteljesedő pontelőnye tehet, a mindenkori csapattársával szemben.
A maláj pálya, Sepang új volt a Forma-1-eseknek. Mindenkinek. Meg kellett tanulni a féktávokat, az íveket. Ki tanult leggyorsabban? Schumi. Kié volt az első rajtkocka? Schumié. Kié volt a győzelem? Az övé lett volna, de meglátjuk, hogyan engedi át Irvine-nak. Az a hétvége a német szenzációs visszatéréséé volt. Az első pár körben kegyetlen gyors volt, megmutatta, hogy mit tud ő, ha akar! Megmutatta, mit tudna autózni, ha saját magáért hajtana. De most Irvine volt a fontos. Ezért Schumi fokozatosan lassított. Elengedte társát, hogy nyerjen, világbajnok legyen. Később újra elengedte Irvine-t, (mert a kerékcserék után megint csak Michael nyert volna, egyszer nem is volt elég félreállnia!) Komédiába illő volt látni: a bajnokjelöltet úgy kell előre tessékelni.
|
A pálya a magny-coursi-ra hasonlított leginkább, a két gyors egyenese után egy technikás rész jött, és lássunk csodát, Schumi a kanyargós részen - tehát egyetlen másfél kilométeres szektorban - körönként 0.6 másodpercet adott a többieknek, holott az egyenesben mért végsebességével nem volt az első helyen... Mert ő gyorsabban és jobban veszi a kanyarkombinációkat. A sikert beárnyékolta a botrány, a Ferrarikon lévő gumik csaknem simára lekoptak, és az egyik terelőszárny mérete is nagyobb volt mint a szabályzat szerinti érték. Ezért kizárták a csapatot, és egy tárgyaláson nyerték vissza a pontjaikat. A döntő futam előtt 4 pont előnye volt Irvine-nak és a Ferrarinak. Japán következett, a döntő verseny, ahol Irvine elmondta, hogy könnyű dolga lesz, mert Michael majd megnyeri a futamot, és akkor neki a 4. helyen is elég befutnia. Na persze ember tervez, Isten végez. (Állítólag a Ferrarinál majdnem gyomorfekélyt kaptak a gondolattól, hogy a primadonna Irvine-ból egyéni világbajnok lehet.)
Schumacher a pole-ból indult, de nem valami jól, miközben Hakkinen (a mérések tanúsága szerint) a szezon legjobb rajtját produkálta, és átvette a vezetést. Schumacher azon fáradozott, hogy behozza az elején meglépett finn pilótát, de hiába igyekezett, ráadásul a körhátrányban lévő Coulthard (már megint ez a David) feltartotta őt egy igen csúnya manőverrel. Jól látszik a feltartás hatása, a Schumacher mögött haladó Herbert abban a körben több mint két kanyar hátrányból teljesen felzárkózhatott a Ferrarisra, aki négy másodperccel ment rosszabb kört akkor.
Ez bosszantotta Schumachert, és elmondta, tavaly kibékültek Coultharddal Belgium után, de ezt újraértékelni kénytelen a látottak miatt. Erre Coulthard kijelentette, ha neki áll feljebb, akkor ő most megy és feljelenti Schumachert a bíróságon rágalmazásért. Tulajdonképp nagyszerű csapatjátékos ez a Coulthard, mert ahol tud segít. Talán ezért is hosszabbította meg szerződését a McLaren-Mercedes, mert az eredményei, a teljesítménye alapján aligha...
Az 1999-es vb végeredménye:
1. Hakkinen McLaren 76 pont 2. Irvine Ferrari 74 pont 3. Frentzen Jordan 54 pont 4. Coulthard McLaren 48 pont 5. M.Schumacher Ferrari 44 pont 6. R.Schumacher Williams 35 pont Forrás:f1 hírek.hu
|